14 pytań, które warto sobie zadać projektując lub prowadząc sklep e-commerce

Push Buttons / 14 pytań, które warto sobie zadać projektując lub prowadząc sklep e-commerce

Jesteś właścicielem sklepu internetowego i zastanawiasz się co jeszcze możesz zrobić, żeby zmniejszyć ilość porzuconych koszyków? Nie wiesz jak sprawić aby klienci chętnie wracali do Twojego sklepu? A może dopiero planujesz uruchomienie swojego pierwszego sklepu online?

Przygotowałam dla Ciebie krótką listę pytań, dzięki której możesz dokonać szybkiej oceny swojego sklepu. Być może będzie też inspiracją do wprowadzenia kilku zmian w Twoim sklepie. Aby lista była dla Ciebie naprawdę użyteczna, każde z pytań uzupełniłam kilkoma wskazówkami co zrobić, aby Twój sklep w danym obszarze był jeszcze lepszy.

A więc do dzieła!
Odpowiedz na poniższe pytania. Im częściej Twoja odpowiedź będzie brzmiała “Tak”, tym lepiej 🙂

 

1. Czy kategorie produktów są czytelne i trafnie je grupują?

Ułożenie czytelnego katalogu produktów jest sporym wyzwaniem. Jest też kluczowe jeśli chcesz, żeby użytkownik łatwo poruszał się po Twoim sklepie. Unikaj kategorii “inne”, które zazwyczaj są “workiem” różnych, niezwiązanych ze sobą produktów. Nazywając kategorie unikaj również żargonu firmowego. Będzie on czytelny dla pracowników Twojej firmy, ale niekoniecznie dla Twojego klienta. Zastanów się jakim językiem posługują się Twoi klienci nazwij kategorie tak, by nie mieli problemu domyślić się co się w nich znajduje.

 

2. Czy dajesz użytkownikom możliwość filtrowania i sortowania produktów?

Jeśli w Twoim sklepie jest dużo asortymentu, udostępnij użyteczne filtry oraz mechanizm sortowania produktów. Pamiętaj, że użytkownik lubi mieć wybór, jednak jeśli jest on zbyt duży, to zostanie nim przytłoczony i zrezygnuje z zakupów. Zgodnie z “paradoksem wyboru” będzie miał poczucie, że nie jest w stanie dokonać dobrej decyzji zakupowej i opuści sklep.

 

3. Czy dajesz użytkownikowi kontrolę?

Pozwól użytkownikowi kontrolować swoje zakupy. Daj mu możliwość usuwania produktów z koszyka, zmiany ich ilości, wracania do dalszych zakupów, czy poprawiania błędnie wprowadzonych danych (np. adresu dostawy).

 

4. Czy stosujesz duże i czytelne zdjęcia produktów?

Użytkownik w sklepie internetowym nie może wziąć Twojego produktu do ręki i dokładnie mu się przyjrzeć, przymierzyć go czy przeczytać jego etykiety. Zadbaj o duże zdjęcia produktów, najlepiej z różnych perspektyw. Jeśli istotne jest to, jak używa się produktu, warto nakręcić filmik prezentujący produkt “w akcji” 😉 Zadbaj także o dokładne opisy produktów, pomogą one nie tylko podjąć użytkownikowi decyzję o zakupie, ale też pozytywnie wpłyną na pozycjonowanie Twojego sklepu w wyszukiwarkach.

 

5. Czy sugerujesz klientowi inne produkty?

Korzystaj z opcji “Inni kupili też…” pokazując użytkownikowi produkty, które mogą go zainteresować. W myśl zasady “społecznego dowodu słuszności”, żeby zachęcić użytkownika do określonego działania, często warto pokazać, jak zachowują się i co kupują inni użytkownicy.

 

6. Czy stosujesz cross- selling?

Proponujesz użytkownikowi produkty pasujące do siebie? Np. do spódnicy – buty i pasek, a do śpiwora materac i poduszkę? Użytkownik zazwyczaj nie szuka idealnego wyboru, tylko wystarczająco dobrego. Być może produkty, które mu zaproponujesz, spełnią jego wymagania. Użytkownik na pewno doceni to, że oszczędzasz jego czas, który musiałby poświęcić na szukanie.

 

7. Czy przyciski “call to action” są dobrze wyróżnione na tle innych przycisków?

Przyciski prowadzące do najważniejszych akcji w Twoim sklepie powinny się wyraźnie wyróżniać (np. kolorem, wielkością) na tle innych przycisków. Niech użytkownik szybko i sprawnie znajduje opcję dodania produktu do koszyka, bez marnowania swojego czasu i energii na zastanawianie się, której opcji użyć. Warto sprawdzić jak wyglądają nasze przyciski CTA i zadbać nie tylko o to, aby się wyróżniały, ale także o to, by inne przyciski nie odwracały uwagi klienta od głównej ścieżki zakupowej.

 

8. Czy udostępniasz możliwość robienia zakupów bez zakładania konta?

Konieczność podzielenia się swoimi danymi osobowymi i zapamiętanie hasła do kolejnego serwisu skutecznie zniechęca użytkowników do zakupów. Niektórzy klienci chcą dokonać zakupów tylko raz, więc w tym przypadku zakładanie konta jest dla nich bezcelowe.
Oczywiście są plusy i minusy takiego rozwiązania, dlatego wartą do rozważenia opcją może być zachęcenie klienta do założenia konta na końcu procesu zakupowego, wykorzystując już wcześniej wprowadzone przez niego dane. Warto też poinformować użytkownika o korzyściach płynących z założenia konta w Twoim sklepie.

 

9. Czy wszystkie opłaty i koszty (np.koszty wysyłki) są jawne i odpowiednio szybko informujesz o nich swojego klienta?

Wyobraź sobie sytuację, w której na samym końcu zakupów doliczone zostaną dodatkowe opłaty do Twojego zamówienia, o których wcześniej nikt Cię nie poinformował. Rozczarowujące, prawda? Unikaj takich sytuacji i poinformuj użytkownika o wszystkich opłatach najszybciej jak się da. W końcu nikt nie lubi być niemile zaskakiwany, szczególnie wyższą ceną…

 

10. Czy informujesz użytkownika, w którym kroku procesu zakupowego się znajduje (np. podsumowanie koszyka, adres dostawy, płatność)?

Przedstaw użytkownikowi pełną ścieżkę zakupową. Pokazuj mu, w którym kroku realizacji swojego zamówienia aktualnie się znajduje i co jeszcze jest przed nim. Łatwa odpowiedź na pytanie “Gdzie aktualnie jestem?” jest bardzo ważna dla użytkowników serwisów internetowych.

 

11. Dajesz możliwość korzystania z wyszukiwarki w sklepie?

Wyszukiwarka jest bardzo często wykorzystywana przez użytkowników znających już Twój sklep i osoby, które wiedzą dokładnie czego szukają. Zadbaj o to, żeby wyszukiwarka działała szybko i sprawnie, a wyniki wyszukiwania były trafne.

 

12. Czy dbasz o to, żeby użytkownik miał poczucie bezpieczeństwa podczas robienia zakupów w Twoim sklepie ?

Zadbać o poczucie bezpiecznych zakupów można na różne sposoby. Najprostsze to uwiarygodnienie Twojej firmy jako legalnie działającego podmiotu, poprzez podanie danych firmy (NIP, adres), udostępnianie danych kontaktowych czy publikowanie opinii klientów o Twoim sklepie. Daj użytkownikowi łatwy dostęp do informacji o zwrotach i reklamacjach. Jeśli chodzi o płatności elektroniczne korzystaj ze znanych na rynku operatorów transakcji online. Koniecznie zadbaj też o to, żeby przeglądarka www nie ostrzegała użytkownika przed wejściem na Twoją stronę.

 

13. Czy formularze w sklepie są krótkie i prosisz w nich tylko o niezbędne dane Twojego klienta?

Każde dodatkowe pole formularza zwiększa ryzyko, że użytkownik opuści Twój sklep. Pamiętaj, by prosić tylko o niezbędne informacje.
Jeśli prosisz o nietypowe dane np. data urodzin to dobrze wyjaśnij użytkownikowi do czego te dane zostaną użyte. Nie wymagaj również podawania długich i skomplikowanych haseł od użytkownika.

 

14. Czy wszystkie“rozpraszacze” w procesie zakupowym zostały wyeliminowane?

W momencie, kiedy użytkownik chce dokonać zakupu, nie podsuwaj mu innych produktów, czy ofert. Takie działanie wcale nie spowoduje, że doda kolejny produkt do koszyka, a jedynie wzbudzi w użytkowniku wątpliwość, czy dokonał słusznego wyboru.

Przygotowana przeze mnie lista pytań jest jedynie wstępem do tematu użyteczności sklepu internetowego. Starałam się zwrócić uwagę na kluczowe elementy, którym warto się przyjrzeć już na początku planowania budowy lub ulepszania sklepu. Mam nadzieję, że zainspirowała Cię ona do dalszych działań i planowania kolejnych zmian w Twoim sklepie.

Jeżeli masz jakieś przemyślenia, opinie, uważasz, że warto coś dodać zostaw proszę komentarz pod artykułem lub na facebook’u. Uważasz, że inne osoby mogą z niego skorzystać? Udostępnij go swoim znajomym. W końcu każdy z nas jest klientem i przydadzą nam się świetnie zaprojektowane sklepy 🙂

Chcesz wiedzieć szybciej?
Zapisz się do newslettera i otrzymuj maile o nowych artykułach jak tylko pojawią się na blogu.
Piszemy o user experience i promowaniu marki w sieci.
Zapisz mnie
Imię
E-mail
Wszystkie pola są wymagane
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach marketingowych przez Push Buttons Sebastian Białas jako administratora podanych danych osobowych (adres: ul. Stolarska 6/6, 43-190 Mikołów). Posiadam prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania, a podanie danych osobowych jest dobrowolne.
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Push Buttons Sebastian Białas drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie w Formularzu adres e-mail informacji handlowych, dotyczących produktów i uslug oferowanych przez Push Buttons w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U z 2013 r., poz. 1422 ze zm.)
Wszystko wygląda OK!
Właśnie wysłaliśmy na Twojego maila prośbę o potwierdzenie zapisu na newsletter.
Prosimy, potwierdź chęć zapisu przez maila.

2 Komentarze do “14 pytań, które warto sobie zadać projektując lub prowadząc sklep e-commerce”


  • Michał / Odpowiedz

    Fajny tekst, natomiast jednej rzeczy nie rozumiem – z jednej strony proponujecie sugerowanie Klientowi innych produktów i cross-selling z drugiej eliminowanie rozpraszaczy w procesie zakupowym. Gdzie wg Was zatem zaczyna się proces zakupowy? Czy koszyk jest właściwym miejscem aby jeszcze coś polecać i za proces zakupowy uznajecie dopiero formularz zamówienia? Z góry dzięki za opinię.


    • Sebastian / Odpowiedz

      Cześć Michał. Dzięki za trafne pytanie. Chodzi o moment, w którym klient po zapełnieniu koszyka decyduje się na złożenie zamówienia. Od tej chwili lepiej nie dorzucać mu ofert typu „sprawdź jeszcze te produkty”, albo „inni kupili również”. Te elementy warto zamieszczać w sklepie, na stronach produktów czy kategorii. Natomiast gdy klient już zdecyduje, że chce kupić to co ma w koszyku, to nie należy go rozpraszać.


Zostaw komentarz

(wszystkie pola wymagane)


Loading...