Sebastian Białas
czw., 19.01.2023

5 powodów, dla których warto zainwestować w UX

Prowadzisz startup? Chcesz zbudować aplikację mobilną? A może prowadzisz sklep internetowy? Ten artykuł zdecydowanie jest dla Ciebie!
Dobrze dopracowane doświadczenie klienta/użytkownika to to, co odróżnia "zwykłe" usługi i produkty od ich odpowiedników z sektora premium. Ale nie tylko...
Przygotuj się na sporą dawkę wiedzy. Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci tyle, co wypicie herbaty lub dużego americano.

Jak pokazała historia wielu startupów, użyteczność produktu cyfrowego może być przewagą rynkową samą w sobie. Wystarczy spojrzeć na historię Stripe – bramki płatności, która dzięki wysokiemu poziomowi użyteczności mogła nie tylko stać się konkurencją dla PayPal, ale też poważnie zagrozić jego pozycji.

Czym jest User Experience?

Projektowanie User Experience (UX) łączy w sobie elementy designu, psychologii, badań, analizy i technologii. Jest to procesowe podejście do projektowania rozwiązań skupionych wokół użytkownika (User Centered Design). Jego efektem są produkty budujące u klientów dobre doświadczenie podczas korzystania z nich. Mogą to być doświadczenia związane z korzystaniem z aplikacji (przyjazny i intuicyjny interfejs, łatwość obsługi) albo wprowadzające w zachwyt doświadczenia unboxingu produktu premium (pamiętasz jakie emocje towarzyszyły rozpakowywaniu pierwszego iPhone’a?). Ogólnie są to wszelkie emocje i doświadczenia towarzyszące nam podczas obcowania z produktem. Bez znaczenia jest przy tym, czy mówimy o produkcie cyfrowym, czy fizycznym. My jednak skupimy się na tym pierwszym.

Zapamiętaj koniecznie, że projektowanie UX nie jest wyłącznie tworzeniem ładnych interfejsów – to budowanie doświadczeń, dzięki którym Twoi klienci zostaną z Tobą na dłużej!

Dlaczego UX jest coraz ważniejszy dla biznesu?

Nie przesadzę jeśli powiem, że obecnie biznes nie może działać w odłączeniu od Internetu. W Internecie każdego dnia spędzamy wiele godzin. Marki mają własne strony internetowe, sprzedaż odbywa się w sklepach e-commerce, a znaczna część marketingu to działania online w social mediach i wyszukiwarkach. Niektórzy nawet mówią, że “jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz”. I faktycznie, dla większości marek brak działania w kanale elektronicznym to wprost oddanie ogromnego kawałka tortu konkurencji.

Okazuje się jednak, że już od dawna nie wystarczy tylko “być w Internecie”. Trzeba jeszcze potrafić to zrobić. Użytkownicy korzystający z Internetu doświadczają nadmiaru bodźców, generowanych przez social media i strony internetowe. Aby dokonać zakupu, potrzebują kontaktu z marką, która zapewni dobre doświadczenia z użytkowania strony/sklepu i pozwoli z sukcesem zrealizować założony przez użytkownika cel. Słabe, źle zaprojektowane sklepy i strony, które do tego wolno lub błędnie działają, przegrywają w przedbiegach.

Dokładnie to samo dotyczy aplikacji typu SaaS oraz aplikacji mobilnych. Żyjemy w czasie, gdy większość problemów rozwiązywanych jest przez przynajmniej kilka konkurencyjnych aplikacji.

W takim wypadku inwestycja w dobry user i customer experience wpływa więc na wiele aspektów biznesu – od tego jak marka jest odbierana, po wskaźniki czysto finansowe. Świetnie pokazał to raport PwC (PriceWaterHouseCoopers) Experience is everything: Here’s how to get it right.

Najważniejsze efekty projektowania UX dla Twojego biznesu

Jeżeli jeszcze Cię nie przekonałem do tego, że warto zainwestować w UX, poniżej przedstawiam kilka konkretnych efektów wynikających z zaprojektowania UX dla Twojego produktu cyfrowego.

1. Użyteczność sklepu internetowego / strony wpływa na jej pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

Od jakiegoś czasu użyteczność jest jednym z aspektów, które algorytm Google ocenia podczas indeksowania stron. I robi to dość dokładnie. Mechanizm indeksujący sprawdza użyteczność odrębnie dla widoków na komputerze oraz wersji mobilnej. Jeżeli do swojej strony podłączycie Google Search Console, otrzymacie wskazówki nt. wykrytych problemów (są dość ogólne, ale są wczesnym sygnałem, że problem istnieje i wpływa negatywnie na pozycję w wyszukiwarce).

Co za tym idzie, dobrze zaprojektowany sklep/strona przyciąga więcej odwiedzających, a stąd już prosta droga do pkt 2. 🙂

2. Dobry UX to większa konwersja

Intuicyjne i bezproblemowe działanie oprogramowania ma bezpośredni wpływ na konwersję. Nie zaleźnie od tego, czy mówimy o zakupach w sklepie internetowym, czy konwersji rozumianej jako wykonanie akcji w aplikacji mobilnej / SaaS. Dobrze zaplanowana ścieżka użytkownika oraz odpowiednio zaprojektowany interfejs powodują, że użytkownik zdecydowany na zakup wykona go bez problemu.

Dzięki dobrze zaprojektowanemu interfejsowi możemy przeprowadzić użytkownika przez z góry założony proces. Możemy pomóc mu skorzystać z funkcji aplikacji, czy poprowadzić go na blog. Możemy skierować go do formularza kontaktowego, albo do kolejnych treści w przypadku strony internetowej.

A może chcemy przenieść go z bloga do powiązanego sklepu? Żaden problem! Wystarczy to odpowiednio zaprojektować 🙂

3. Pozytywne doświadczenia zakupowe wpływają na lojalność klientów oraz poziom satysfakcji. 

To wątek mocno podkreślony w przytoczonym wcześniej raporcie. 

Niezadowolony klient, który miał choć jedno złe doświadczenie z marką, potrafi ją bezpowrotnie porzucić na rzecz konkurencji – dzieje się tak w ponad 30% przypadków już po pierwszym złym doświadczeniu! 

Z drugiej strony, zadowoleni klienci chętniej polecają marki swoim znajomym, co w efekcie generuje dodatkowy ruch i przychód.

Ba! Zadowolony klient jest w stanie zapłacić za dany produkt czy usługę więcej, jeżeli marka dostarcza dobre doświadczenia zakupowe. To jeden z czynników, który mocno odróżnia tradycyjne produkty i usługi od usług premium!

Inwestując w UX możemy więc przyciągnąć większą liczbę klientów, zwiększyć sprzedaż czy rozpoznawalność naszej aplikacji mobilnej.

4. Badania UX pozwalają na dotarcie do potrzeb i problemów klientów.

Dzięki poznaniu potrzeb, problemów i frustracji użytkowników można zbudować rozwiązanie realnie pomagające w ich życiu – rozwiązujące prawdziwe problemy. Takie rozwiązanie odbierane będzie przez klientów jako przyjazne i pomocne. 

Dla inwestora pojawia się kolejna korzyść – unika on sytuacji, w której projektujemy w oparciu o własne domysły – błędne założenia potrafią naprawdę dużo kosztować – niezależnie od skali działania marki. Badania pozwalają więc zweryfikować pomysł jeszcze przed napisaniem pierwszych linijek kodu. 

Posiadasz już produkt cyfrowy? Nie jest za późno! W tym przypadku z pomocą mogą przyjść badania użyteczności. W tym przypadku na podstawie opinii potencjalnych klientów możemy zidentyfikować problemy użyteczności, które przeszkadzają użytkownikom w kontakcie z aplikacją lub sklepem i psują doświadczenia. Ich wyeliminowanie to droga to sukcesu i zbudowania przewagi nad konkurencją!

5. Proces projektowania UX redukuje koszt wytwarzania oprogramowania i skraca jego czas. 

Projektowanie odbywa się w oparciu o szczegółową analizę i badania, a wynikiem jest gotowy prototyp lub makiety rozwiązania. Dzięki temu programiści jednoznacznie wiedzą co i jak zaprogramować. Nie ma tu miejsca na domysły, pomyłki czy niedopowiedzenia. Unikamy też pracochłonnych zmian i poprawek.

Dodatkowo, utworzone makiety i prototypy można wykorzystać do walidacji pomysłu czy np. wczesnych prezentacji dla klientów i inwestorów. Można powiedzieć, że pieczemy dwie pieczenie na jednym ogniu – udostępniamy materiał ułatwiający pracę programistom, a nie czekając na jej ukończenie, możemy już podbijać rynek i szukać pierwszych klientów.

Korzyści z projektowania UX jest znacznie więcej, ale już powyższe pokazują, że projektowanie UX w dłuższej perspektywie to świetna inwestycja, która na pewno się zwróci z nawiązką. Skutkuje nie tylko zwiększonym zwrotem z inwestycji (np. w postaci lepszej konwersji, oszczędności czasu czy uniknięciu pomyłek), ale także mniejszym kosztem prac programistycznych. Co za tym idzie, stawia Twój biznes przed konkurencją!

Możemy Ci w tym pomóc

Jak widzisz, projektowanie użytecznych rozwiązań ma mnóstwo zalet. Pozwala na zbudowanie lojalności klientów, wpływa na pozycję w wyszukiwarce i konwersję. Pomaga użytkownikom bezproblemowo zrealizować założone cele z wykorzystaniem Twojego oprogramowania.

Wpływ dobrze zaprojektowanego UX na Twój biznes to czynnik, którego nie można pominąć. 

Co ważne, efekty takiej inwestycji odczuwalne są nie tylko “tu i teraz”, ale przede wszystkim budują długotrwałą przewagę konkurencyjną i pozwalają na wzmocnienie pozycji marki na rynku.

 
Jeżeli masz jeszcze wątpliwości, umów się z nami na bezpłatną konsultację.

Chętnie porozmawiamy o tym, jak Zespół Push Buttons może pomóc w rozwoju Twojego projektu i jakie korzyści może osiągnąć Twój biznes.

aplikacje mobilnebadaniaecommerceinwestycjaprojektowanie
CEO
Sebastian Białas
Założyciel Push Buttons. Od ponad 15 lat działa w branży IT. Dba, aby nasze projekty spełniały cele biznesowe wyznaczane przez klientów.

Spodobał Ci się artykuł?
Podaj dalej!

Jesteśmy gotowi do działania!
Teraz Twój ruch

Bezpłatna konsultacja