Nie jest ważne w którym momencie obecnie jesteś. Ten artykuł to idealne miejsce dla Ciebie, ponieważ wiemy jakie cechy powinien posiadać przyjazny oraz użyteczny sklep internetowy i chętnie się tym z Tobą podzielimy. Wiemy co zrobić, aby Twój e-commerce przynosił zyski, czy to polepszając konwersję, czy też zwiększając wartość koszyka zakupowego.
Na rynku jest wiele rozwiązań, które umożliwiają założenie sklepu internetowego. Jak jednak wybrać ten, który będzie odpowiedni dla Twojego biznesu?
Wybór tego rozwiązania umożliwia najszybsze postawienie sklepu w stan gotowości. Mowa tu
o platformach abonamentowych, tak zwanych SaaS, umieszczonych w chmurze. Ich koszta nie są zbyt wysokie tak jak przy tworzeniu własnego oprogramowania. Wykupując abonament na takiej stronie, „zatrudniasz” zespół, który tworzy dla Ciebie sklep. Będzie to witryna oparta na wykorzystywanych przez daną firmę szablonach z możliwością dostosowania niektórych elementów. Nie musisz się zajmować elementami procesu, takimi jak zakup produktu, płatność. Jedyną rzeczą, za którą Ty będziesz odpowiadać to wprowadzenie produktów do katalogu oraz umieszczenie własnych elementów graficznych czy zdjęć. Firma, która jest właścicielem oprogramowania, odpowiada za sprawne działanie narzędzia, aktualizację oraz pomoc techniczną.
Plusy:
Minusy:
Tańszymi rozwiązaniami są platformy umożliwiające stworzenie sklepu metodą “drag and drop”. Polega to na przeciąganiu i umieszczaniu danych elementów, takich jak np. koszyk czy galeria zdjęć w wybranych miejscach. Jedynym warunkiem niskich kosztów takiego rozwiązania, jest samodzielne wykonanie konfiguracji. Wówczas pozostaje tylko koszt wykupienia dostępu do platformy, miejsca na serwerze oraz domeny. Wykonanie takiej strony nie wymaga wiedzy programistycznej. Jednak musisz wiedzieć jak wgrać narzędzie na serwer, jak zadbać o integrację ze stanem magazynowym czy z bramkami płatności.
Niektóre kreatory sklepów są zupełnie darmowe, o ile nie będziesz umieszczać na stronie zaawansowanych funkcjonalności. Czasem jednak konieczne jest skorzystanie ze specjalnych wtyczek lub szablonów. Wówczas za takie dodatkowe elementy będzie trzeba zapłacić.
Należy jednak pamiętać, że wybór takiego rozwiązania wiąże się z wieloma ograniczeniami. Nie zawsze będzie możliwość zmienienia rodzaju czcionki czy kolorystyki strony. Często ograniczona będzie również liczba funkcji dostępnych na stronie. Dlatego też warto, przed wyborem platformy, zwrócić uwagę na to, jakiego rodzaju elementy udostępnia i jakie obszary można spersonalizować. Najważniejsze jest jednak to, aby wspierała sprzedaż oraz dbała o Twoich klientów.
Plusy:
Minusy:
Najlepszą opcją jest rozwiązanie “szyte na miarę”. Dzięki temu Twój sklep będzie wyglądać dokładnie tak, jak sobie wymarzysz. Będzie również spełniać wszystkie niezbędne funkcje. Wiąże się to z wyższymi kosztami założenia takiego sklepu, ponieważ wymaga zaangażowania programistów. Będziesz mieć jednak pewność, że w ten sposób zaprojektowana strona, nie będzie wyglądać tak samo, jak dziesiątki innych sklepów. Będzie po prostu oryginalna.
Plusy:
Minusy:
Działanie sklepu, a konkretnie jego szybkość jest bardzo istotną kwestią. Jeżeli strona ładuje się dłużej niż 3 sekundy, to nie wróży to dobrze dla jej przyszłości. Użytkownicy bardzo szybko zrezygnują z eksplorowania witryny, zanim w ogóle zapoznają się z jej treścią. Ważne jest więc, aby wybrać dobrze oraz płynnie działające narzędzie.
Elastyczność, czyli możliwość edycji elementów sklepu podczas jego budowy, jest również bardzo ważna. Wpływa to na możliwość dostosowania platformy do różnych grup docelowych. Dzięki temu możesz lepiej zadbać o potrzeby i oczekiwania Twoich klientów. Rozwiązania, które nie umożliwiają wprowadzania różnych zmian, są mało użyteczne i nie warto z nich korzystać. Jeżeli zbudujesz sklep na ogólnym szablonie, będzie on wyglądać jak wiele innych witryn.
Proces zakupowy to najważniejszy element każdego sklepu internetowego. Jeżeli nie jest on dobrze przemyślany może pogrążyć Twój sklep, który nie będzie przynosić oczekiwanych zysków. Zadbanie o płynny i niczym niezaburzony proces składania zamówienia może bardzo pozytywnie wpłynąć na odbiór sklepu przez Twoich klientów. Użytkownika, który już zdecydował się na zakup w Twoim sklepie, musisz za wszelką cenę doprowadzić do końca procesu. Będzie łatwiej, jeżeli proces ten będzie przejrzysty i zrozumiały, a po drodze nie pojawią się żadne zbędne rozpraszacze.
Zadbaj o zróżnicowany wybór metod płatności i wysyłki. Pamiętaj, że użytkownicy, przychodząc do Twojego sklepu, mają już swoje przyzwyczajenia, a także ulubione formy dostawy czy płatności. Umożliwienie wyboru dogodnej dla nich formy jest bardzo istotne. Jeżeli ktoś płaci wszędzie np. BLIKiem, a Twój sklep nie będzie umożliwiał takiego sposobu zapłaty za zakupy, z dużym prawdopodobieństwem klient porzuci zakupy w tym miejscu. To samo tyczy się formy dostawy. Wielu użytkowników przyzwyczajonych jest do odbierania paczek w różnych punktach odbioru. Daj im możliwość wyboru takiej formy, aby byli zadowoleni z całego procesu zakupowego, również z dostawy, która jest kluczowym elementem sprzedaży.
Spójność w wyglądzie czy też w działaniu sklepu nie tylko wpływa na jego użyteczność. Gra również główną rolę w odbiorze sklepu przez użytkownika, czyli na jego wygląd i estetykę. Przecież co miłe dla oka jest lepiej przez nas odbierane i chętniej korzystamy z takich produktów. Dodatkowo spójny i łatwy w obsłudze sklep, który na każdym kroku dba o swojego użytkownika, daje poczucie bezpieczeństwa, Budzi również większe zaufanie wśród potencjalnych klientów. Każdym element na stronie musi ze sobą współgrać. Dzięki temu użytkownik, który wejdzie na Twoją stronę, z większym prawdopodobieństwem zostanie Twoim klientem.
Jeżeli wybrane narzędzie umożliwia stworzenie strony, która spełnia powyższe zasady, nie masz się czym martwić. Pamiętaj jednak, że spójny wygląd czy płynny proces zakupowy, nie są wszystkim, co powinno się zaoferować klientom odwiedzającym Twój sklep.
Oprócz wymienionych wyżej ogólnych cech dobrej platformy e-commerce warto zwrócić uwagę na bardziej szczegółowe elementy na stronie. Są obszary oraz funkcjonalności, które mogą dodatkowo wpłynąć na pozytywny odbiór Twojego sklepu. Mogą również zwiększyć zyski, jakie przynosi.
Jeżeli sklep jeszcze nie powstał, poniższe wskazówki będą na pewno bardzo przydatne podczas jego projektowania. Jednak jeśli twoja witryna już działa, spróbuj zadać sobie te pytania, aby ocenić Twój sklep pod względem użyteczności.
Nawigacja odpowiada za połowę sukcesu Twojego sklepu. Kiedy będzie kiepska użytkownik nie będzie mógł odnaleźć się na stronie. Nie będzie wiedział jak dodać produktu do koszyka, czy też jak przejść proces zakupowy.
Eksploracja sklepu razem z nawigacją tworzą nieodłączną parę. To dzięki nim użytkownik odwiedzający Twój e-commerce będzie mógł się w nim odnaleźć, a następnie znaleźć interesujący go produkt. Jeżeli klient nie znajdzie produktu, którego szukał, nie przejdzie do kolejnego etapu jakim jest proces zakupowy.
Proces zakupowy to kwintesencja każdego e-commerce. Jeżeli jest kiepski, to nawet najbardziej konkurencyjne ceny na rynku nie pozwolą Ci zatrzymać klientów. Badania dowiodły, że już 17% użytkowników opuszcza daną witrynę po pierwszym złym doświadczeniu, natomiast 52% po kilku. Co jest równie ważne klienci, którzy mają pozytywne doświadczenia z daną marką, są w stanie zapłacić nawet do 16% więcej za ten sam produkt.
Więcej informacji o tym jak zadbać o użyteczność sklepu internetowego znajdziesz w naszym artykule: 14 pytań, które warto sobie zadać projektując lub prowadząc sklep internetowy.
Wybór dobrej platformy e-commerce nie jest prosty. Przede wszystkim musisz wiedzieć, co powinno znaleźć się na Twojej stronie. Następnie warto określić budżet jakim dysponujesz.
Pamiętaj, aby zwrócić uwagę na to jakie funkcjonalności oferuje dana platforma czy dane rozwiązanie. Równie ważna jest szybkość i płynność działania takiego narzędzia. Użytkownicy szybko zrezygnują z przeglądania strony, która od samego początku będzie wolno się ładować.
Warto wybrać rozwiązanie, które chociaż w jakimś stopniu da Ci możliwość personalizacji. W przyszłości natomiast wprowadzania zmian np. w obrębie rodzajów płatności czy metod dostawy. Platforma, którą wybierzesz, powinna być zatem na bieżąco aktualizowana pod względem nowości technologicznych, a także zmieniających się warunków rynkowych.
Zwróć również uwagę na kluczowe obszary sklepu internetowego. Są to nawigacja, wyszukiwanie produktu oraz proces zakupowy. Ważne, aby posiadały wszystkie niezbędne udogodnienia ułatwiające poruszanie się po sklepie.
Chcesz jeszcze bardziej zagłębić się w temat wyboru odpowiedniego rozwiązania e-commerce od strony technicznej? Zapoznaj się z artykułem naszego partnera – firmy Webmakers “Rozwiązania e-commerce na rynku”.
audyt uxecommerceprojektowaniesklep