Sebastian Białas
pon., 23.05.2022

Dobry audyt użyteczności – czyli jaki?

Chcesz dowiedzieć się czym jest audyt użyteczności i po czym poznać, że jest Ci on potrzebny? Zapraszam do lektury!
Posiadasz produkt cyfrowy (aplikację, stronę www, e-commerce)? Do tej pory działania związane z UX były Ci obce? Jeżeli tak, to audyt UX może okazać się świetnym krokiem do pracy nad użytecznością Twojego produktu. W tym artykule postaram się przedstawić najważniejsze elementy dobrego audytu eksperckiego. Przygotuj więc sporą kawę lub herbatę i zaczynamy!
Ten artykuł zawiera sporo wiedzy. Jego przeczytanie zajmie Ci tyle, co wypicie dobrej herbaty lub solidnego americano :)

Audyt UX – co to takiego?

Audyt ekspercki polega na sprawdzeniu strony www, sklepu internetowego, aplikacji mobilnej lub dowolnego innego oprogramowania pod kątem jego użyteczności. W odróżnieniu od badań, audyt prowadzony jest nie z użytkownikami, a przez doświadczonego eksperta UX. Ocena polega więc na sprawdzeniu badanego oprogramowania na podstawie wiedzy i doświadczenia audytora. Bazując na informacjach przekazanych przez klienta audytor sprawdza, na ile badany system będzie użyteczny dla wskazanej grupy docelowej.

Na tej podstawie powstaje raport, który zawiera ocenę przedmiotu audytu. Raport składa się z opisu przebiegu audytu, wskazuje co w badanym rozwiązaniu jest zrealizowane poprawnie, a co może być tzw.problemem użyteczności. Problemy kategoryzowane są według ich istotności – kategoryzacja może być różna, najczęściej jednak problemy są dzielone na krytyczne, istotne i zwykłe.

Aby raport miał prawdziwą wartość dla klienta, każdy problem uzupełnia się rekomendacją sposobu jego rozwiązania. Rekomendacje mogą przybierać różną formę, m.in.:

  • krótki opis – np. informacja, że należy zwiększyć kontrast tekst-tło do wskazanego poziomu w celu zapewnienia ułatwienia odczytu przez osoby słabowidzące,
  • wskazanie rozwiązania istniejącego na rynku – gdy problem jest rozwiązany np. na innych stronach internetowych i jest to rozwiązanie standardowe, ogólnie przyjęte (np. sposób organizacji menu),
  • makieta rozwiązania – gdy forma opisowa jest niewystarczająca, w raporcie umieszczane są szkice z propozycją przeprojektowania elementu systemu.

Ostateczna forma rekomendacji zawsze zależy od autora raportu. Poziom szczegółowości zależy zaś od samego zlecenia. Należy jednak pamiętać, że to właśnie część z rekomendacjami jest najbardziej wartościowym elementem raportu. W końcu co z tego, że wiemy co jest problemem, jeśli nie wiemy jak ten problem wyeliminować.

Elementy dobrego audytu UX

Ile agencji UX, tyle przepisów na przeprowadzenie audytu. Każdy specjalista UX wypracował już pewnie własne podejście do prowadzenia analiz eksperckich. Jest jednak kilka ogólnie przyjętych elementów, które są nieodzowną częścią każdego audytu. Są to metody, których prawidłowe przeprowadzenie znacznie zwiększa szansę na otrzymanie pełnego obrazu sytuacji.

Wędrówka poznawcza (cognitive walkthrough)

Wędrówka poznawcza to nic innego, jak przejście różnych ścieżek systemu (scenariuszy użycia) i sprawdzenie, jak wygląda i jak się zachowuje każdy aspekt badanego oprogramowania z punktu widzenia użytkownika. Nie jest to oczywiście bezcelowe klikanie po wszystkim co się da. Audytor stara się wykonać po kolei wszystkie procesy biznesowe jakie ma do zrealizowania użytkownik systemu. Na przykład w przypadku sklepu internetowego audytor będzie chciał przejrzeć katalog produktów, poznać szczegóły kilku z nich, porównać ich cechy i dokonać zakupu. Ale to nie wszystko. Zwróci też uwagę na profil użytkownika, ustawienia konta czy komunikację mailową po zakupie – czyli wszystko to, czego użytkownik doświadcza w kontakcie ze sklepem.

Analiza heurystyczna

Heurystyki to zestaw zasad i wytycznych do projektowania użytecznych systemów. Najbardziej popularne, choć nie jedyne, to 10 heurystyk Jakoba Nielsena. Są one opisane dość ogólnie, jednak doświadczony ekspert będzie wiedział, jak je interpretować i co one oznaczają dla badanego systemu. Mamy też 8 złotych zasad Shneidermana, 30 zasad użyteczności Connella czy reguły poznawcze Gerhardt-Powals.

Listy kontrolne

W sieci można znaleźć wiele gotowych, przygotowanych przez ekspertów list kontrolnych. Najczęściej jest też tak, że w miarę realizacji kolejnych audytów eksperci UX tworzą swoje listy w oparciu o własne doświadczenie i potrzeby. Dobrze zrobiona lista jest zazwyczaj dłuższa od heurystyk (dostępne listy zawierają nawet kilkaset pozycji), przez co zawarte w niej punkty są bardziej szczegółowe i jednoznaczne. Dzięki temu pozwala w krótszym czasie sprawdzić badany serwis bez pominięcia żadnego aspektu.

Dostępność serwisu

Podczas audytu warto pamiętać też o tym, że systemy powinny być dostępne dla wszystkich. Warto więc sprawdzić oprogramowanie pod kątem wielkości zastosowanych fontów, zastosowanych kontrastów czy dodatkowych opisów.

Co jeszcze warto ująć w audycie?

W przypadku gdy badamy system / stronę, która posiada konkurencję, raport z audytu może być uzupełniony benchmarkami rozwiązań dostępnych na rynku. Idealnie, jeśli audytor wskaże nasze mocne i słabe strony w zestawieniu z konkurencją. Daje to klientowi nie tylko ogląd na jego system, ale pozwala też zaplanować taki rozwój produktu, który doprowadzi do wypracowania przewagi konkurencyjnej. Z drugiej strony, jeżeli w systemie danej klasy pewne rzeczy zawsze wyglądają tak samo (np. sposób nawigacji) dostosowanie się do tego trendu może znacznie zmniejszyć barierę wejścia dla użytkowników przechodzących do nas z konkurencyjnego rozwiązania.

Mam nadzieję, że udało mi się przybliżyć sposób realizacji audytów. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o audytach, sprawdź nasze kolejne artykuły.

audyt eksperckiaudyt uxaudyt użytecznościux
CEO
Sebastian Białas
Założyciel Push Buttons. Od ponad 15 lat działa w branży IT. Dba, aby nasze projekty spełniały cele biznesowe wyznaczane przez klientów.

Spodobał Ci się artykuł?
Podaj dalej!

Jesteśmy gotowi do działania!
Teraz Twój ruch

Bezpłatna konsultacja