Aurelia Bober
pt., 10.12.2021

Proces projektowania UX

Chcesz poznać podstawowe elementy procesu projektowania UX? Zapraszamy do lektury!
Wiesz, że jednym z ważniejszych narzędzi pracy projektanta UX jest kartka i ołówek? A rysowanie makiet to już jeden z ostatnich etapów projektu? Chciałabym Ci przybliżyć pracę projektanta UX. Dowiesz się jak zazwyczaj wygląda proces projektowania UX oraz ile wysiłku trzeba włożyć w zdobycie wiedzy, która pozwoli postawić pierwszą kreskę na makiecie.
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci tyle, co wypicie małego cappuccino ;)

Kiedy już, wszystko “zagra”, czyli klient zdecyduje się nam powierzyć pracę nad swoim produktem, zaczyna się proces projektowy. Pierwszym etapem jest zbieranie danych i ich analiza.

Od klienta chcemy się dowiedzieć jak najwięcej o jego pomyśle, wizji i celach biznesowych. Chcemy też żeby podzielił się z nami swoją wiedzą branżową. Przecież to w końcu on jest ekspertem w swojej dziedzinie. My jesteśmy tylko gośćmi w jego świecie 😉

Wiedzę najczęściej zdobywamy podczas warsztatów z klientem. Taka forma, naszym zdaniem, dobrze sprawdza się w zbieraniu wymagań, bo pozwala klientowi spojrzeć na swój pomysł z różnych perspektyw i często odkryć nowe, ciekawe kwestie do przepracowania. W tym etapie bardzo często doradzamy, sugerujemy dodatkowe rozwiązania bądź rewidujemy koncepcję Klienta. To ważny proces, gdyż wpływa na wszystkie późniejsze działania…

Poznawanie użytkowników

Kolejnym krokiem jest pozyskiwanie wiedzy o użytkownikach produktu.

Idealnie, jeśli możemy tę wiedzę zdobyć podczas badań – prowadzimy wtedy badania potrzeb, wywiady z użytkownikami czy badania ankietowe.

Jeśli nie ma takiej możliwości często sięgamy po gotowe opracowania i badania. Analizujemy konkurencję, szukamy inspiracji oraz wszelkich dostępnych informacji by pogłębić temat.

Definiowanie kierunku projektowego

Naładowani wiedzą możemy przejść do wyznaczenia kierunków projektowych. Definiujemy co projektujemy, dla kogo projektujemy i po co (jakie problemy rozwiązujemy)? 

Tworzymy persony – czyli sylwetki potencjalnych użytkowników. Jeśli projekt tego wymaga tworzymy mapy empatii, które jeszcze lepiej pozwalają poznać użytkownika, czy customer journey map. Zastanawiamy się nad doświadczeniami użytkownika w momencie kontaktu z naszą stroną, aplikacją, czy usługą. Korzystamy z różnych metod, które dopasowane odpowiednio do projektu pozwalają nam dotrzeć do sedna problemu i dobrze go przeanalizować. Analiza konkurencyjnych rozwiązań pozwala na znalezienie przewagi rynkowej i nie powielania błędów konkurencji.

Wyznaczenie kierunków projektowych

Mamy już kawał drogi za sobą i ogromną dawkę wiedzy o produkcie. W kolejnym etapie troszkę przyspieszamy i nadajemy produktowi kształt. To czas na stworzenie fundamentu, na którym wszystko będzie się opierać. Jest to zatem niezwykle ważny etap. Tworzymy mapę strony lub aplikacji, architekturę informacji, rozważamy jaka powinna być nawigacja i flow. Zastanawiamy się nad działaniem kluczowych funkcjonalności.

Szkicowanie

W kolejnym kroku towarzyszą nam częste burze mózgów i szkicowanie pomysłów, które pozwalają uwolnić pokłady kreatywności. To tutaj najlepiej sprawdza się wspomniany wcześniej ołówek i kartka papieru. Dzięki takiemu podejściu nie ograniczamy się do dostępnych komponentów, a tym samym nie ograniczamy kreatywności. Szybko możemy weryfikować pomysły, zbytnio się do nich nie przywiązując. Mocą szkiców jest ich prostota i to, że nie trzeba na nie poświęcać zbyt wiele czasu. Nie mamy więc wyrzutów sumienia, jeśli kiepskie pomysły trafią do kosza 😉

Po tym etapie mamy już projekt produktu. Jest magia! Z chaosu zrodził się konkretny projekt.

Makiety UX

Teraz trzeba poświęcić czas na stworzenie makiet w programie graficznym. Najczęściej tworzymy makiety mieszane (wysokiej i niskiej szczegółowości). Tam, gdzie uważamy to za konieczne, używamy elementów makiet o wysokiej szczegółowości, żeby jak najdokładniej przedstawić jak działa zaprojektowane przez nas rozwiązanie. Natomiast tam, gdzie wystarczy zasygnalizować np. że w tym miejscu znajdować się będzie zdjęcie – korzystamy z elementów makiet lo-fi (o niskiej szczegółowości).

Projekt UI

Tak przygotowany projekt jest skończony pod względem projektowania UX. Jednak teraz czas na tchnięcie w szare kwadraty życia i tutaj z pomocą przychodzi projektowanie UI.

Projekt graficzny z mało efektownych makiet tworzy estetyczne i atrakcyjne widoki. Nie od dziś wiadomo, że ludzie uważają ładne rzeczy za łatwiejsze w użyciu. Dlatego proces tworzenia szaty graficznej jest dla nas niezwykle istotny.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że tym artykułem udało mi się przybliżyć kulisy procesu projektowego i to jak ważnym w całym procesie jest etap analizy i zbierania danych.

Daje on podwaliny do całego projektu, dlatego w Push Buttons traktujemy go bardzo serio.

behind the scenesproces projektowyprojektowanieux
Projektantka UX
Aurelia Bober
Odpowiada za projektowanie UX, prowadzenie warsztatów i badań. Specjalizuje się w skomplikowanych systemach procesowych. Ukończyła UX Design na SWPS.

Spodobał Ci się artykuł?
Podaj dalej!

Jesteśmy gotowi do działania!
Teraz Twój ruch

Bezpłatna konsultacja