Rodzi się więc pytanie o co i jak pytać użytkownika, żeby dostać wartościową odpowiedź?
Ze względu na mnogość rodzajów badań, tutaj skupię się na wywiadach pół-ustrukturyzowanych, które polegają na rozmowie z użytkownikiem i zadawaniu wcześniej przygotowanych pytań według scenariusza. Jednak kolejność pytań i zakres scenariusza może być zmieniany podczas badania. Pozwala to moderatorowi na pogłębianie zagadnień, które pojawią się podczas rozmowy z uczestnikiem badań.
Zatem jakiego rodzaju pytania możemy zadawać użytkownikom podczas rozmowy, żeby wyciągnąć z badań jak najwięcej?
Najważniejsze, to skupić się na pytaniach otwartych, czyli pytaniach które nakłaniają do rozbudowanych wypowiedzi, które dodatkowo badacz może pogłębiać. Pytania zamknięte (na które pada odpowiedź tak/nie) można stosować do filtrowania i kierowania scenariuszem badawczym. Pytania zamknięte będą zatem pomocne w “sterowaniu” wywiadem.
Czasem zdarzy się, że uczestnik badań poruszy temat, który nie został uwzględniony w scenariuszu badawczym, a jest interesujący dla projektu. Warto wtedy zadać kilka dodatkowych pytań, by pogłębić daną kwestię.
Często zadajemy pytania o doświadczenia użytkownika z przeszłości odnośnie problemu, który chcemy rozwiązać. Dowiadujemy się, jak sobie radził z rozwiązaniem problemu bez projektowanego rozwiązania. Pytamy również o to, jak wyobraża sobie w przyszłości rozwiązanie swojego problemu.
Pytamy o rozwiązania, z których obecnie korzysta, by rozwiązać problem. To pozwala nam na poznanie konkurencji i znalezienie ich mocnych i słabych stron.
Pytamy o wszystkie działania, które musi zrealizować respondent, żeby osiągnąć swój cel. Dzięki temu, nie zapomnimy o żadnym kroku/ etapie w projektowanym rozwiązaniu. Poznamy również te momenty, które są dla użytkownika najprzyjemniejsze, ale również te najbardziej stresujące, czy uciążliwe w całym procesie.
Zadajemy pytania, które pomogą nam poznać kontekst tego, dlaczego respondent podejmuje takie, a nie inne działania. Dodatkowo, warto poznać częstotliwość występowania jakiegoś problemu lub zachowania. To pozwoli na podjęcie decyzji, czy dane zachowanie jest istotne dla projektowanego rozwiązania.
Pytamy respondenta o jego doświadczenia. Prośba o podanie przykładu z życia, daje szansę na udzielenie bardzo konkretnych i szczerych odpowiedzi.
Czasem (szczególnie w skomplikowanych tematach) warto poprosić respondenta o wytłumaczenie niektórych zagadnień jak laikowi. Można prosić o doprecyzowanie nie do końca zrozumiałych kwestii. Wyjaśnienie trudnych terminów użytych przez respondenta, czy parafrazowanie wypowiedzi respondenta, tak by mieć pewność dobrze zrozumiało się jego wypowiedź.
Warto zapytać użytkownika o jego wyobrażenie najgorszego i najlepszego scenariusza odnośnie rozwiązania jakiegoś problemu. Wówczas dowiemy się co jest ważne dla respondenta i czego zdecydowanie unikać.
Warto czasem zapytać użytkownika o podanie kilku słów, które najlepiej jego zdaniem opisują jakieś zjawisko, czy problem. Pozwala to na poznanie najważniejszych dla niego kwestii.
W artykule przedstawiłam ogólnie kilka rodzajów pytań, które pomagają nam poznać użytkownika, a odpowiedzi na nie służą nam jako baza wiedzy do projektowania rozwiązań.
Mocno wierzę w design poparty badaniami. Moim zdaniem wnioski z badań nie tylko ułatwiają pracę projektantom, ale mają ogromne znaczenie dla budowania empatii dla użytkowników w całym zespole. Pozwalają na lepsze zrozumienie użytkownika i pchanie projektu w dobrym kierunku. Jednym słowem: warto! 😉
badaniapytaniawywiady IDIwywiady z użytkownikami