Influencer marketing sposób na bardziej autentyczną komunikację z użytkownikiem. Część pierwsza – zdefiniowanie pojęć.

Push Buttons > Artykuły > Influencer marketing sposób na bardziej autentyczną komunikację z użytkownikiem. Część pierwsza – zdefiniowanie pojęć.

Jako konsumenci stajemy się coraz bardziej obojętni na wszechobecne reklamy. Mnogość komunikatów typu “wybierz mnie, bo jestem najlepszy”, “kup mnie, jestem numerem jeden” przestaje na nas działać. Prędzej niż bezpośrednim komunikatom marki, jesteśmy w stanie zaufać opiniom innych użytkowników. Kiedy swoimi opiniami dzieli się ktoś znany i lubiany ufamy mu, bo przecież nie mógłby nam polecić czegoś nie wartego uwagi lub złego. Zwyczajnym użytkownikom ufamy, bo w naszym odczuciu ich intencje są szczere, a polecane produkty czy usługi są sprawdzone i nieprzypadkowe.

Czym jest influencer marketing?

Rosnąca siła i popularność mediów społecznościowych, rozkwit blogosfery oraz zmęczenie bombardującymi nas z każdej strony komunikatami reklamowymi wpłynęły na pojawienie się nowego trendu w marketingu internetowym. Swoje korzenie ma w marketingu szeptanym. Jego bazę stanowi pozycja oraz rozpoznawalność osób, biorących udział w promocji danej marki, usługi bądź produktu. Mowa o influencer marketingu, którego działania są bardziej zorientowane na PR niż reklamę. W centrum uwagi nie jest reklamowany produkt czy usługa, a reklamująca go osoba.

Rolę liderów opinii jeszcze do niedawna sprawowali celebryci, sportowcy, dziennikarze czy politycy. Firmy prześcigały się w pozyskiwaniu znanych twarzy, które miały być dla nich przepustką do budowania swojej pozycji na rynku i w świadomości konsumentów. Tymczasem wraz z rozwojem mediów społecznościowych pojawili się pierwsi blogerzy. Zwyczajni ludzie, którzy potrafią przyciągnąć do siebie całe rzesze fanów. Blogerzy wzbudzają zainteresowanie, motywują do działania, inspirują i dzielą się swoją, często ekspercką wiedzą. Wpływają na styl życia, poglądy, styl ubierania, a nawet na sposób odżywiania. Użytkownicy chętnie śledzą ich profile i angażują się w ich życie. Poprzez skupienie wokół siebie wiernej publiczności, blogerzy w łatwy sposób mogą kształtować obraz danego produktu czy usługi. Taki potencjał nie mógł się zmarnować. Marki bardzo szybko go dostrzegły.

Kim jest Influencer?

Mianem influencera możemy określić osobę mającą możliwość wpływu na opinie innych. Jednak sam wpływ to nie wszystko. Najważniejsze są relacje. To dzięki nim użytkownicy silnie utożsamiają się z influencerem i są w stanie w pełni mu zaufać. Influencerzy to realne osoby, które działają w jawny sposób. Stają się ambasadorami marek, wykorzystując własne kanały w mediach społecznościowych. Budują interakcję i zaangażowanie docierając do konkretnej grupy odbiorców.

Zadaniem influencera nie jest nachalne wciskanie produktów czy usług swoim obserwatorom, ale subtelne przemycanie ich w swoich materiałach. Całość przekazu jest prawdziwa, ponieważ influencerzy są autentycznymi użytkownikami i testerami produktów. Uwiarygodniają przekaz swoim autorytetem, przyczyniając się tym samym do wzrostu zainteresowania wśród użytkowników daną marką czy usługą.

Przyjrzyjmy się influencerom

Influencerzy nie stanowią jednolitej grupy twórców. W raporcie „Influencer marketing – praktycznie”, przygotowanym przez Whitepress, znaleźć można podziału typów influencerów ze względu na: motywację, branżę oraz platformę komunikacji. Przyjrzyjmy się pierwszemu z tych podziałów.

W podziale ze względu na motywację influencerzy mają bardzo różny poziom doświadczenia i wiedzy w reprezentowanej tematyce. To barwny zbiór osobowości i konwencji. Wyróżniają się wśród nich jednak pewne typy liderów:

Idole

Zrzeszają wokół siebie największe społeczności, są popularni i rozpoznawalni. Internauci uwielbiają ich wyraziste osobowości. Komentują bieżące wydarzenia, poruszają tematy polityczne, społeczne. Kreują sposób bycia dzięki swojej charyzmie.

Eksperci

Ich siłą jest wiedza, którą potrafią przekazać w atrakcyjny i przystępny sposób. Są na bieżąco z tematyką wokół, której się obracają często wyprzedzają media branżowe. Zaangażowanie ich odbiorców jest największe, a relacja z nimi najbliższa.

Lifestylerzy

Styl życia, formy spędzania wolnego czasu, dobry gust i smak to ich główne tematy. Doskonale odnajdują się w panujących obecnie trendach, dzięki czemu stają się dobrym wzorem do naśladowania. Koncentrują się na pięknej i przede wszystkim przyjemnej stronie życia. Mają spore zasięgi i olbrzymią siłę oddziaływania.

Aktywiści

Angażują się w ruchy społeczne. Propagują konkretne idee, ich poglądy są jasno określone. Imponują autentycznością, odwagą i działaniem.

Artyści

Bazują głównie na obrazie. Często są amatorami, ale dzięki koncentracji na własnej perspektywie i osobowości kreują wyjątkowy styl. Karmią odbiorców wizualnym contentem związanym z architekturą, ludźmi, designem czy modą.

Podziały na na branżę czy platformę komunikacji są bardziej zależne od pojawiających się trendów i narzędzi. Wśród branży wyróżnić można m.in. blogi podróżnicze, kulinarne, modowe, lifestylowe, biznesowe czy technologiczne. Wśród nich znaleźć można takie, które skupiają się wyłącznie na wąskiej specjalizacji, bądź takie, które traktują dany obszar całościowo. Dzięki temu użytkownicy mają możliwość skupienia się na tym, co jest dla nich najważniejsze, a marki mają możliwość wyboru takiego kanału, który idealnie trafi do jej potencjalnych odbiorców.
Blog, podcast, Facebook, Instagram, Snapchat, Twitter, Musical.ly, YouTube i wiele innych. Mało, który z internetowych twórców decyduje się na korzystanie z wielu platform na raz. Przeważnie skupiają się oni wokół jednego maksymalnie kilku wybranych kanałów, tak by w pełni się im poświęcić. Znając swoje grupy docelowe oraz media społecznościowe z jakich korzystają, marki mają ułatwioną drogę do wyboru właściwego twórcy, z którym warto rozpocząć współpracę.

Konsumenci przestali cenić jednostronny komunikat. Chcą poznać osoby stojące za płynącym przekazem, nawiązać więź i relację. Pragną go aktywnie odbierać i brać czynny udział w jego tworzeniu.

Odpowiednio przeprowadzone kampanie z udziałem influencerów pokazują, że stanowią oni istotną i co ważne długofalową marketingową wartość dla marek.
A jak powinna wyglądać taka współpraca? O tym napiszę już niebawem w kolejnym artykule.

Jeżeli masz jakieś przemyślenia, opinie, uważasz, że warto coś dodać zostaw proszę komentarz pod artykułem lub na facebook’u. Uważasz, że inne osoby mogą z niego skorzystać? Udostępnij go swoim znajomym.

Chcesz wiedzieć szybciej?
Zapisz się do newslettera i otrzymuj maile o nowych artykułach jak tylko pojawią się na blogu.
Piszemy o user experience i promowaniu marki w sieci.
Zapisz mnie
Imię
E-mail
Wszystkie pola są wymagane
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach marketingowych przez Push Buttons Sebastian Białas jako administratora podanych danych osobowych (adres: ul. Stolarska 6/6, 43-190 Mikołów). Posiadam prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania, a podanie danych osobowych jest dobrowolne.
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Push Buttons Sebastian Białas drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie w Formularzu adres e-mail informacji handlowych, dotyczących produktów i uslug oferowanych przez Push Buttons w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U z 2013 r., poz. 1422 ze zm.)
Wszystko wygląda OK!
Właśnie wysłaliśmy na Twojego maila prośbę o potwierdzenie zapisu na newsletter.
Prosimy, potwierdź chęć zapisu przez maila.

Zostaw komentarz

(wszystkie pola wymagane)