Influencer marketing sposób na bardziej autentyczną komunikację z użytkownikiem. Część druga – współpraca z influencerem.

Push Buttons > Artykuły > Influencer marketing sposób na bardziej autentyczną komunikację z użytkownikiem. Część druga – współpraca z influencerem.

W części pierwszej z cyklu „Influencer marketing sposób na bardziej autentyczną komunikację z użytkownikiem” poruszyłam zagadnienia związane z tym czym jest influencer marketing oraz kim jest influencer. Po „definicyjnym” wstępie wejdźmy głębiej w temat. Czas przyjrzeć się współpracy z internetowymi twórcami.
Rozpoczęcie współpracy z influencerem jest drogą do powiększenia sieci odbiorców oraz zwiększeniem ich zaangażowania. Co przyciąga nas do influencerów? Zdecydowanie pasja, morze kreatywności, szczerość i otwartość. Ze swoją społecznością trzymają się w bliskich relacjach, pokazują swoje różne oblicza, dzielą się swoim życiem prywatnym i zawodowym. Właściwe wykorzystanie takiego potencjału przez markę może zaowocować bardzo bliskimi relacjami z jej przyszłymi i obecnymi klientami.
Filary współpracy z Influencerem
Aby współpracę z influencerem można było nazwać efektywną powinna ona opierać się na dobrze przemyślanej strategii oraz jasno określonych celach, które będą realizowane punkt po punkcie. O czym należy pamiętać i od czego zacząć?

1. Wskazanie celów i opracowanie strategii działania

Kiedy dojrzejemy do decyzji rozpoczęcia współpracy z twórcą internetowym, punktem wyjściowym powinno być stworzenie strategii. Określenie jakie cechy marki wynikające z jej misji powinny zostać zaakcentowane w kampanii, jaki typ promocji będzie najwłaściwszy oraz kto zostanie zaangażowany do kampanii. Ważne jest również ustalenie wysokości budżetu, jaki możesz przeznaczyć na tego typu działania oraz ilość ewentualnych produktów czy usług, które możesz przekazać czy wykonać bezpłatnie.
Co może pomóc w określeniu celu działania? Zadanie sobie konkretnego pytania, na które odpowiedź zarysuje koncepcję projektu.
Co skłania Cię do rozpoczęcia współpracy z influencerem? Np.
– promocja produktu
– promocja eventu
– dotarcie do nowej grupy odbiorców
– wzmocnienie relacji z klientami
– umocnienie pozycji na rynku
– budowa wizerunku
– wyprzedzenie konkurencji
– a może jeszcze coś zupełnie innego?
Jeśli zdarzy się tak, że celów będzie więcej niż jeden, Twoim zadaniem będzie umiejętne przygotowanie się do współpracy tak, by zrealizować każdy z nich.
Aby zaoszczędzić problemów i uniknąć niedomówień w trakcie współpracy z influencerem, warto sporządzić dokument zawierający konkretne ustalenia, wskazania i wymagania dotyczące przebiegu współpracy oraz wzajemnych oczekiwań. Pozwoli on także na późniejszą weryfikację osiągniętych rezultatów oraz rozliczenie współpracy.

2. Wybór właściwego twórcy

Każdy influencer, podobnie jak każda marka, ma swoje charakterystyczne „oblicze”. Warto zadbać o to by obie strony jak najlepiej do siebie pasowały. Następnym krokiem będzie więc przyjrzenie się działaniom podejmowanym przez internetowego twórcę w social mediach czy na blogu. Sporo na jego temat mogą powiedzieć Ci również działania, które do tej pory podejmował na rzecz innych marek.
W poszukiwaniach idealnego influencera można wesprzeć się powszechnie dostępnymi rankingami i zestawieniami. Wiedza w nich zawarta jest przydatna, ale nie powinna stanowić jedynego kryterium wyboru. Decyzja o podjęciu współpracy z najbardziej rozpoznawalnymi niekoniecznie może zapewnić Ci najlepszy rezultat. Pamiętaj również o tym, że na tego typu współpracę będziesz musiał przeznaczyć wyższy budżet.
Inną możliwością jest skorzystanie z jednej z wielu dostępnych platform pomagających w znalezieniu odpowiedniej osoby. Pozwalają one na weryfikację profili i właściwe dopasowanie twórcy do planowanej kampanii.

3. Zasięg nie zawsze jest najważniejszy

Sam zasięg to nie wszystko. Bardzo ważne jest również zaangażowania fanów. Często zdarza się, że influencerzy z niezbyt dużą grupą odbiorców gromadzą znacznie bardziej lojalne i podatne na wpływ audytorium niż giganci, których kariera zaczyna przypominać życie celebrytów. Częstotliwość interakcji, mnogość i jakość komentarzy to czynniki pomagające zmierzyć faktyczne zaangażowanie odbiorców, które może przełożyć się bezpośrednio na ilość nowych leadów dla Twojej marki. A na jakie inne parametry warto jeszcze zwrócić uwagę? Zdecydowanie na: częstość publikacji, oglądalność, czas jaki użytkownicy spędzają na zapoznaniu się z przygotowanym materiałem czy demografię.

4. Przestrzeń dla kreatywności

Swoboda + kreatywność influencera = większy sukces kampanii
Internetowy twórca najlepiej zna swoich odbiorców, w końcu od samego początku buduje z nimi unikatową relację. Dobrze wie, jaki format przekazu spotka się z najlepszym odbiorem wśród obserwatorów. Ty i Twoja marka traficie do jego społeczności na chwilę. Nawet jeśli przygotowany przez Ciebie komunikat będzie wydawał się być ciekawym sposobem na prezentację produktu, może zostać odebrany negatywnie i skończyć się np. falą hejtu. Dlatego warto szczegóły sposobu komunikowania zostawić w rękach influencera. NIe zostawiaj jednak wszystkiego w rękach influencera. Pamiętaj, że możesz wymagać istotnych dla siebie rzeczy/zachowań , np. prośbę o brak przekleństw czy wulgaryzmów podczas prezentowania produktu. Nawet jeśli zaproponowane przez twórcę działania na pierwszy rzut oka wydadzą Ci się dziwne, w dalszej perspektywie mogą okazać się strzałem w dziesiątkę.

5. Mierzenia efektów działania

Zasada jest prosta: im mniej niejasności na początku tym mniej problemów na końcu. Już na starcie warto ustalić zakres działań, newralgiczne punkty, spodziewane efekty oraz sposób rozliczenia.
Mierzenie efektów wcale nie musi być trudne. Obecnie jest wiele narzędzi internetowych, które mogą Ci w tym pomóc.
Najczęściej stosowanym modelem mierzenia efektów działania jest ten związany z zasięgiem. W zależności od tego do ilu osób uda się dotrzeć twórcy, takiej wysokości wynagrodzenie otrzyma.
Możesz również skorzystać np. z utm-ów, czyli tagów, dodanych do linków kierujących do Twojej witryny z serwisów zewnętrznych lub innych źródeł, np. z newsletterów.
Innym ze sposobów, który sprawdza się podczas mierzenia skuteczności kampanii, jest tworzenie unikatowych kodów rabatowych. Odbiorcy, których uda się zachęcić do skorzystania z nich będą dla nas miernikiem sukcesu.

6. Wynagrodzenie

Mamy już strategię, ustalony budżet oraz wybranego twórcę internetowego. Czas zastanowić się nad formą rozliczenia za kampanię, czyli jednym z najważniejszych punktów współpracy.
Kuszącą możliwością może być współpraca na zasadach barteru. Warto jednak nie dać się ponieść emocjom i nie próbować oszczędzać czy przesadnie negocjować. Przyda się zdrowy rozsądek. Nikt z nas nie lubi pracować za pół darmo. Forma barteru może dobrze sprawdzić się podczas współpracy z influencerami, którzy są na początku swojej drogi.
Inną możliwością jest płatność za konwersję. Wystarczy monitorować ruch na stronie, ilość pobranych materiałów lub rejestracji do newslettera, ilość wykorzystanych kuponów zniżkowych, itp. Rezultaty zrealizowanych działań wynagradzane będą ustaloną na początku kwotą.
Z pomocą agencji można również rozliczać się na zasadzie procentu od sprzedaży. Agencja monitoruje osiągnięcie założonego celu. Co miesiąc podsumowuje efektywność zaangażowanego twórcy i na tej podstawie dokonywane jest rozliczenie.
Wybór sposobu wynagrodzenia powinien być elastycznie dopasowany do naszych potrzeb i bardzo jasno sprecyzowany, tak by każda ze stron wiedziała jakie działania i w jaki sposób są rozliczane.

7. Atmosfera współpracy

Jednym z filarów influencer marketingu jest wzajemne zaufanie. Warto o tym pamiętać jeśli zależy Ci na nawiązaniu długofalowej i owocnej współpracy. Szacunek i dbanie o dobrą atmosferę to podstawa. Konwersacja to również klucz do sukcesu. Warto na bieżąco przegadywać wszystkie kwestie. Dzięki temu ilość nieporozumień i niedomówień minimalizuje się i obie ze stron wiedzą, w jaki sposób działać.

8. Pomoc agencji interaktywnej

Jeżeli nie chcesz zajmować się samodzielnie realizacją współpracy z influencerem zawsze możesz skorzystać z pomocy zewnętrznej agencji. Zajmie się ona znalezieniem właściwej osoby, pośredniczeniem w ustaleniu szczegółów współpracy, komunikacją oraz rozliczeniem za zrealizowany projekt. Tego typu rozwiązanie jest bardzo wygodne, natomiast należy liczyć się z dodatkowymi kosztami.

Wybór odpowiedniego influencera i dopilnowanie by wszystko działało tak jak trzeba to nie taka prosta sprawa. Jednak kiedy spokojnie, punkt po punkcie przygotujesz się do całego procesu, wszystko powinno pójść w miarę gładko. Niezależnie od tego czy Twój biznes jest duży czy mały, właściwie dobrany twórca internetowy może zrobić dla niego sporo dobrego.
Jeśli w dalszym ciągu zastanawiasz się nad tym, czy współpraca z influencerem jest dla Ciebie, w ostatniej części z serii poruszę temat korzyści płynących ze współpracy z twórcami internetowymi, wskaże sposoby na to jak nie popełnić błędu i na co zwrócić szczególną uwagę.

Jeżeli masz jakieś pytania, uważasz, że warto coś dodać lub wyjaśnić zostaw proszę komentarz tutaj lub na facebook’u. Ktoś z Twojego otoczenia może skorzystać z tych informacji? Daj mu znać o tym artykule.

Chcesz wiedzieć szybciej?
Zapisz się do newslettera i otrzymuj maile o nowych artykułach jak tylko pojawią się na blogu.
Piszemy o user experience i promowaniu marki w sieci.
Zapisz mnie
Imię
E-mail
Wszystkie pola są wymagane
Wyrażam zgodę na przetwarzanie przekazanych przeze mnie danych osobowych w celach marketingowych przez Push Buttons Sebastian Białas jako administratora podanych danych osobowych (adres: ul. Stolarska 6/6, 43-190 Mikołów). Posiadam prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania, a podanie danych osobowych jest dobrowolne.
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Push Buttons Sebastian Białas drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie w Formularzu adres e-mail informacji handlowych, dotyczących produktów i uslug oferowanych przez Push Buttons w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz. U z 2013 r., poz. 1422 ze zm.)
Wszystko wygląda OK!
Właśnie wysłaliśmy na Twojego maila prośbę o potwierdzenie zapisu na newsletter.
Prosimy, potwierdź chęć zapisu przez maila.

Zostaw komentarz

(wszystkie pola wymagane)