Plonowo to marketplace dla rolników zrzeszający sprzedawców z całego kraju. Platforma oferuje produkty potrzebne do funkcjonowania gospodarstwa rolnego.
Cieszymy się, że razem z firmą Web Makers mogliśmy współtworzyć Plonovo, projekt w którym szereg funkcjonalnych rozwiązań, znanych rolnikom z tradycyjnej metody robienia zakupów sprawia, że otrzymują produkt szyty na miarę.
Plonovo to więcej niż sklep dla rolników! To prosta w obsłudze platforma handlowa łącząca sprzedawców i rolników, dostępna o każdej porze i ułatwiająca korzystne i wygodne zakupy nawozów, środków ochrony roślin, nasion i nie tylko! To miejsce, gdzie klienci z całej Polski łatwo znajdą produkty dopasowane do potrzeb ich gospodarstw, porównują oferty i ich ceny, a także mogą zrealizować zakupy z odroczoną spłatą. Platforma zrzesza sprzedawców z całego kraju, oferując rolnikom dostęp do szerokiego wachlarzu asortymentu.
Zdecydowanie jednym z większych wyzwań było poznanie specyfiki branży rolniczej, zgłębienie wiedzy z zakresu środków do produkcji rolnej, ale przede wszystkim potrzeb samych rolników wynikających z prowadzenia gospodarstwa, zaopatrywania w produkty rolne niezbędne do funkcjonowania działalności.
Efektem tego było stworzenie przyjaznej platformy typu marketplace, gdzie rolnicy łatwo odnajdą, porównają i zakupią potrzebne im produkty, w sposób jak najbardziej dla nich komfortowy. Przez specyfikę branży musieliśmy zaprojektować szereg rozwiązań, niedostępnych w innych platformach.
Nie lada wyzwaniem było też stworzenie panelu zarządzania, który będzie odpowiadał na potrzeby sprzedawców – platforma to w końcu źródło dotarcia do nowych klientów.
Dzięki prostemu w obsłudze Panelu Sprzedawcy, mogą oni zarządzać swoją sprzedażą, obsługiwać zamówienia oraz tworzyć oferty na bazie produktów dostępnych w katalogu Plonovo. Stworzony przez nas katalog produktów to intuicyjne narzędzie, gdzie gromadzone są podstawowe dane o produktach – takie jak parametry, zdjęcia, czy opisy. To spore ułatwienie dla sprzedających, którzy spędzają mniej czasu na przygotowaniu i wystawieniu ofert.
Kolejnym wyzwaniem okazał się moduł konfiguracji cennika dostaw. Musieliśmy go zaprojektować tak, aby jak najbardziej zoptymalizować koszty dostawy przy jednoczesnej intuicyjnej obsłudze.
Dodatkowo działaliśmy pod presją czasu. Wyzwanie było ogromne, a czas mocno ograniczony.
Aby dobrze poznać koncepcje klienta, przeprowadziliśmy szereg spotkań i warsztatów, mających za zadanie zebranie oczekiwań i założeń projektowych, tak aby najlepiej wykonać postawione nam cele. Istotne było zidentyfikowanie obszarów do zaprojektowania.
Podczas trwania całego projektu na bieżąco konsultowaliśmy poszczególne etapy z zespołem klientem oraz ściśle współpracowaliśmy konsultując możliwości technologiczne z kluczowymi deweloperami z firmy Web Makers odpowiedzialnymi za wdrożenie projektu.
Prace nad Plonovo to także konsultacje z rolnikami. Miały one na celu przybliżenie nam specyfiki ich pracy oraz tego, jak zaopatrują się w produkty potrzebne do prowadzenia gospodarstwa. Przeprowadziliśmy między innymi analizy użytkowników, analizy konkurencji czy tworzenie ścieżek projektowych.
To również współpraca z agencją marketingową Highlite PR odpowiedzialną za branding oraz Key Visual – identyfikację wizualną, której celem było wykreowanie wizerunku i charakteru marki. To pozwoliło nam szerzej spojrzeć na produkt i stworzyć spójną koncepcję wizualną i przenieść ją do świata cyfrowego.
Aby jak najlepiej poznać mechanizmy działania platform typu marketplace przejrzeliśmy i przeanalizowaliśmy witryny oferujące ten model sprzedaży dostępny zarówno na polskim jak i zagranicznym rynku. Zgłębiliśmy dostępne rozwiązania dotyczące zarządzania i obsługi sprzedaży, tworzenia przesyłek kurierskich. Zapoznaliśmy się również z ofertą stron www dotyczących szeroko pojętej branży rolniczej, co wzbogaciło nas o dodatkową wiedzę z tego zakresu.
Podsumowaniem pierwszego etapu prac nad projektem była specyfikacja prezentująca obszary do zaprojektowania zarówno od strony kupującego (zakładanie konta, wyszukiwanie produktów, płatność odroczona, koszyk, proces zakupowy i wiele innych) jak i sprzedawcy, dla którego powstał projekt rozbudowanego panelu do zarządzania sprzedażą zawierający m. in. proces wystawiania ofert na podstawie produktów dostępnych w katalogu produktowym czy moduł konfiguracji cennika dostaw. To również analiza dotycząca funkcjonowania panelu administratora i funkcjonalności tam zawartych.
Po zaakceptowaniu kierunku projektowego przez klienta, przystąpiliśmy do prac nad strukturą platformy. Powstały klikalne makiety zrealizowane w Figmie wzbogacone o obszerną około 200 stronicową dokumentację sporządzoną w programie ClickUp, będącą spisem wszystkich funkcjonalności i możliwych ścieżek do wykonania przez użytkownika platformy.
Czas finalizacji projektu zaczął mocno przyspieszać dlatego równolegle do tworzenia i akceptacji makiet UX dodatkowy nasz zespół projektowy przystąpił do tworzenia Design Systemu i finalnego interfejsu platformy.
W projekcie Plonovo pracowaliśmy jako rozszerzenie zespołu klienta – braliśmy udział w codziennych spotkaniach i wspieraliśmy deweloperów bieżącymi konsultacjami w zakresie sposobu realizacji poszczególnych obszarów platformy. Dzięki temu mogliśmy szybko reagować na wzajemne potrzeby co w konsekwencji pozwoliło nam jeszcze bardziej dopracować projekt platformy.
Wspólnie z klientem ustaliliśmy cele biznesowe, które aplikacja miała wspierać. Poznaliśmy koncepcje oraz zidentyfikowaliśmy obszary do zaprojektowania. Lista oczekiwanych funkcjonalności była spora dlatego w pierwszym etapie wdrożenia platformy ograniczyliśmy się do tych kluczowych.
Pracę rozpoczęliśmy od przeglądu i analizy dostępnych platform typu marketplace, rozwiązań dotyczących zarządzania sprzedażą czy konfiguracji przesyłek kurierskich oraz witryn z branży rolniczej.
Bazując na przeprowadzonej analizie oraz wiedzy zdobytej podczas licznych konsultacji z klientem, opracowaliśmy strategię projektową dla Plonovo. Wyodrębniliśmy kluczowe obszary, w których zagłębialiśmy się w kolejne sekcje systemu oraz analizowaliśmy ich wzajemne relacje.
Kolejny krok to opracowanie około 200 makiet lo-fi oraz obszernej dokumentacji wdrożeniowej a następnie praca nad Design Systemem i finalnym wyglądem interfejsu platformy. Dzięki kompleksowemu wykonaniu projektu – kompletny zestaw widoków + dokumentacja, deweloperzy mogli w łatwy sposób zaimplementować nasze rozwiązanie.
W proces projektowy zaangażowany był Project manager będący w stałym kontakcie z klientem. Czuwał nad prawidłowym przebiegiem realizacji projektu, monitorując działania związane z harmonogramem i przebiegiem merytorycznym prac.
W trakcie projektu wspomagaliśmy naszego klienta w zakresie nie tylko zdefiniowania i zaprojektowania produktu, ale także w kwestiach strategii budowy, wprowadzania na rynek i rozwoju platformy.
Do zespołu realizującego projekt Plonovo zaangażowani zostali specjaliści o bardzo różnych kompetencjach z obszaru projektowania UX oraz UI. Badania, analizy, desk research oraz makiety funkcjonalne platformy zostały zaprojektowane przez 4 nasze projektantki/badaczki. Ich rolą było również stworzenie dokumentacji wdrożeniowej. Za graficzne przedstawienie platformy i Design System odpowiadał kilkuosobowy zespół UI Designerów.
Cały projekt został zrealizowany w ścisłej współpracy z zespołem klienta, zespołem developerów oraz agencją marketingową.
Projekt platformy Plonovo był dla naszego zespołu sporym wyzwaniem. Opracowanie tak obszernego zakresu, na który składa się marketplace, strefa kupującego, panele: sprzedawcy i administratora oraz wzajemne relacje między sekcjami, to proces skomplikowany, który wymagał od naszego zespołu ciągłej czujności i współpracy, tak by żadna zależność w projekcie nie została pominięta.
Musimy przyznać, że efekt finalny przeszedł nasze najśmielsze oczekiwania!
Efektem tego jest elektroniczna platforma sprzedażowa dla rolników, zrzeszająca sprzedawców z całego kraju. Dzięki Plonovo zakupy produktów rolnych potrzebnych do funkcjonowania gospodarstwa są wygodne i szybkie.
Przyjazny interfejs oraz intuicyjna i prosta w obsłudze struktura platformy zapewniają pozytywne doświadczenie użytkownika.
Szereg funkcjonalnych rozwiązań, znanych rolnikom z tradycyjnej metody robienia zakupów sprawia, że otrzymują produkt szyty na miarę.
Projekt platformy Plonovo postawił przed nami wiele wyzwań.
Branża rolnicza to dla nas nowość, poznanie potrzeb rolnika, zgłębienie wiedzy z zakresu środków do produkcji rolnej okazały się kluczowe, aby dobrze wykonać projekt.
Nieocenione okazało się w tym temacie wsparcie zespołu klienta. Częste spotkania, wymiana pomysłów i koncepcji oraz szybkie decyzje projektowe to klucz do sukcesu.
Istotna okazała się priorytetyzacja zadań i zarządzanie zwinne w krótkich cyklach czasowych, dzięki czemu mogliśmy na bieżąco reagować i ustalać zmienne, a przy czym mocno postępować z realizacją projektu.
To przede wszystkim praca zespołowa, gdyż projektowane obszary mocno się przeplatały i wymagały od nas ciągłej współpracy. Tę lekcję odrobiliśmy celująco!
Jeśli mielibyśmy powiedzieć w skrócie, czego nauczył nas ten projekt? To przede wszystkim lekcja dialogu i reagowania na potrzeby wszystkich stron projektu, począwszy od zespołu projektantów, deweloperów i zespołu klienta.
Współpraca to przepis na jak najlepsze osiągnięcie finalnego produktu.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Małgorzata Lewandowska, E-commerce manager, Ampol Merol