Jeżeli Twój sklep działa w oparciu o jeden z popularnych silników jak WooCommerce, Prestashop, Magento itp., uruchomienie takiego narzędzia sprowadzi się do zainstalowania odpowiedniej wtyczki i wklejenie kodu śledzącego. To nic trudnego, a korzyści mogą być ogromne. Wiedza o zachowaniach Twoich klientów jest bezcenna i pomoże Ci podjąć szereg trafnych decyzji.
Google Analytics – znane i popularne narzędzie, chociaż uznawane za trudne w odczytaniu. Żeby ułatwić sobie sprawę możesz skupić się na analizie sposobu eksploracji sklepu przez użytkowników. Zobaczysz, jakimi ścieżkami się poruszają, gdzie się gubią i skąd do Ciebie przychodzą. Na początek warto zacząć od analizy Przepływu użytkowników oraz danych demograficznych i geograficznych (obie opcje znajdziesz w zakładce Użytkownicy). łatwo sprawdzisz, czy Twoje założenia zgadzają się z faktycznymi odwiedzinami i zobaczysz, jak użytkownicy eksplorują Twój sklep.
HotJar – świetne narzędzie do obserwowania jak użytkownicy poruszają się po sklepie. Nawet w bezpłatnej wersji umożliwia nagrywanie filmików pokazujących jak użytkownik eksploruje sklep, gdzie klika i jak długo zastanawia się nad kolejnymi akcjami. Umożliwia również generowanie heatmap aby sprawdzić, które obszary są najczęściej klikane, a które zupełnie pomijane. Zachęcamy do analizy nagrań, gdyż jest to bezcenne źródło informacji.
User.com – to prawdziwy kombajn, w którym analityka to tylko mała część. Pozwala na sprawdzenie jak użytkownicy się poruszają, jak często wracają do sklepu i co najczęściej oglądają. Ponadto narzędzie daje mnóstwo opcji automatyzacji i interakcji z użytkownikiem, przez co pozwala znacznie poprawiać customer experience.
Microsoft Clarity – jeszcze nie tak popularne, choć zupełnie darmowe narzędzie od Microsoft. Pozwala na tworzenie nieograniczonej liczby heatmap i nagrań sesji użytkownika. Warto sprawdzić jego możliwości, gdyż jest bardzo ciekawą, a do tego bezpłatną alternatywą dla HotJar.
Każde z wymienionych narzędzi daje dostęp do trochę innych danych. Z każdego z nich należy nauczyć się korzystać. Jednak jeżeli już to zrobisz, pozyskane dane mogą wspierać Twoje decyzje biznesowe. Od prostych rzeczy związanych z kategoryzacją produktów po skomplikowane zarządzanie asortymentem czy przerabianie designu sklepu tak, aby wspierał od Twoich klientów.
W Push Buttons każdy proces projektowy opieramy na danych. Najlepiej, jeśli są to dane pochodzące wprost od użytkowników, które pozyskujemy przez prowadzenie różnego rodzaju badań. Niestety nie zawsze jest taka możliwość i w takim przypadku wymienione wyżej narzędzia analityczne okazują się nieocenioną kopalnią danych…
audyt użytecznościdaneecommercelistaprojektowaniesklep