Aurelia Bober
pt., 15.10.2021

4 działania, którymi agencja UX może wspierać Software House

Agencja UX stanowi świetne uzupełnienie działalności software house. Jak może wyglądać tama współpraca?
Agencja user experience i Software House pracując wspólnie nad projektem mogą dać klientowi dodatkową, niespotykaną do tej pory wartość. W artykule opowiemy jak wykorzystać UX’owe know-how w procesie tworzenia oprogramowania, jak może przebiegać współpraca pomiędzy agencją UX a Software house i co dobrego może z niej wyniknąć.
Przeczytanie tego artykułu zajmie Ci tyle, co wypicie małego cappuccino ;)

Warsztaty na start!

Podczas warsztatów z klientem agencja UX zbiera wymagania odnośnie projektowanego rozwiązania. Wykorzystując specjalnie dobrany zestaw ćwiczeń warsztatowych, zdobywa wiedzę na temat oczekiwań i wyobrażeń klienta odnośnie rozwiązania. Wynikiem warsztatów jest lista wymagań w postaci user stories.

Korzyści:

  • Zebranie wymagań dla projektowanego rozwiązania w prostej i zrozumiałej formie.
  • Wiedza, która pozwoli opracować plan dalszych działań.
  • Zrozumienie problemu, który należy rozwiązać. 
  • Poznanie kontekstu, dla którego ma zostać stworzone rozwiązanie.

Warsztaty są punktem wyjścia do dalszych działań projektowych i świetnym sposobem na rozpoczęcie współpracy.

Projekt poparty badaniami

Kolejnym działaniem agencji UX są badania. Możliwości jest wiele, ale dziś tylko o najważniejszych.

Badania potrzeb z użytkownikami

Badania potrzeb to początek znajomości z użytkownikiem, więc chcemy się dowiedzieć się o nim jak najwięcej w kontekście projektowanego produktu. Interesuje nas co lubi, czego potrzebuje, co mu przeszkadza, jakie ma przyzwyczajenia, jak radzi sobie obecnie, bez naszego rozwiązania.  

Najczęściej wykorzystuje się wywiady IDI (Individual In-depth Interview – indywidualne wywiady pogłębione), ankiety lub grupy fokusowe. Formę badań dopasowuje się indywidualnie do każdego projektu.

Najważniejsze korzyści z badań:

  • Ogromna porcja wiedzy o użytkowniku, która pozwoli zaprojektować produkt dokładnie pasujący do jego potrzeb i rozwiązujący jego problemy. 
  • Przygotowanie strategii produktu opartej na danych z badań, a nie na domysłach.
  • Zmniejszenie ryzyka stworzenia rozwiązania, które nie będzie spełniało oczekiwań użytkownika.
  • Wyniki badań z użytkownikami mogą być podstawą do podejmowania decyzji odnośnie kierunku rozwoju produktu. Mogą one dostarczyć argumentów potwierdzających lub obalających założenia projektowe. 
  • Rozmowy z użytkownikami mogą być kopalnią pomysłów dodatkowych funkcjonalności, które mogą wzbogacić produkt.

Testy użyteczności 

Testy użyteczności sprawdzają, jak użytkownicy odbierają produkt, czy jest dla nich atrakcyjny, a co najważniejsze, czy potrafią bez problemu się po nim się poruszać i realizować swoje zadania.

Testy z użytkownikami zazwyczaj wykonuje się na gotowych produktach (lub skończonych częściach produktu). Świetnie się sprawdzą przed redesignem produktu lub przed wypuszczeniem produktu na rynek. Wówczas bardzo dobrze weryfikują użyteczność produktu.

Najważniejsze korzyści z testowania użyteczności:

  • Sprawdzenie, czy produkt działa prawidłowo i czy użytkownikom wygodnie się z niego korzysta. Taka weryfikacja daje szansę na wprowadzenie poprawek i ulepszeń jeszcze przed pokazaniem produktu światu.
  • Weryfikacja, czy jest szansa, że użytkownicy “zakochają się” w naszym produkcie.
  • Strategia redesignu produktu oparta na danych z badań, a nie przypuszczeniach.
  • Znalezienie blokerów, czyli kluczowych obszarów, które uniemożliwiają użytkownikowi sprawne korzystanie z produktu.

Last but not least

Koncepcja rozwiązania i prototypowanie

Podczas projektowania rozwiązania agencja UX działa kreatywnie. Tworzy między innymi architekturę informacji, nawigację, flow aplikacji, czyli koncepcję całego rozwiązania. Innymi słowy tworzy rozwiązanie, które odpowiada potrzebom użytkowników oraz spełnia wymagania klienta. Wynikiem jest zestaw makiet lub prototyp rozwiązania, prezentujący wygląd rozwiązania i sposób jego działania.

Najważniejsze korzyści z prototypowania:

  • Koncepcja oraz prototyp produktu, gotowy do zaprezentowania zespołowi developerów i klientowi.  
  • Możliwość wprowadzenia zmian w projekcie jeszcze przed uruchomieniem produkcji rozwiązania. 
  • Możliwość testowania prototypu z użytkownikami. Otrzymując feedback od użytkowników na tak wczesnym etapie projektu można uniknąć problemów i błędów w późniejszych etapach.

Jak widzisz agencja UX swoimi działaniami może świetnie dopełnić proces projektowy. Dzięki tej współpracy mamy sytuację win- win -win, bo w końcu każdy na niej zyskuje.

Software House poszerza swoje kompetencje o projektowanie UX i badania, agencja UX może robić to, co robi najlepiej i do czego została stworzona. No i jest też klient, a wraz z nim użytkownicy, którzy otrzymują przemyślany, oparty na danych produkt, stworzony na miarę!

agencjashsoftwarehousewspółpraca
Projektantka UX
Aurelia Bober
Odpowiada za projektowanie UX, prowadzenie warsztatów i badań. Specjalizuje się w skomplikowanych systemach procesowych. Ukończyła UX Design na SWPS.

Spodobał Ci się artykuł?
Podaj dalej!

Jesteśmy gotowi do działania!
Teraz Twój ruch

Bezpłatna konsultacja